Baie lekker!

22 februari 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Het is alweer twee weken geleden dat jullie iets van me gehoord hebben. Alles gaat hier nog steeds goed en de tijd vliegt voorbij!

In het ziekenhuis hebben we het meelopen op de afdeling (zonder het krijgen van al te veel uitleg) op sommige dagen verruild voor het onderwijs dat de 4e jaars krijgen. Zo kunnen we toch wat meer leren. Af en toe kijk ik mijn ogen uit over de gang van zaken in het ziekenhuis en de ziektebeelden. Voor de medici onder ons: een buik vol ascites alsof iemand hoogzwanger is bijvoorbeeld, of patiënten die vastgebonden onder een compleet net liggen omdat ze zo verward zijn.

De dagen in het ziekenhuis zijn nog altijd kort, dus aan vrije tijd geen gebrek. Daar maken we dan ook graag gebruik van! Doordeweeks relaxen we 's middags vooral, aan het zwembad of op onze kamers, omdat het erg heet is hier. Oja, en soms een beetje zelfstudie.

Elk weekend maken we uitstapjes. Vorige week zijn we naar het apartheidsmuseum geweest, wat erg indrukwekkend was! Daarna nog even naar een grote (en verschrikkelijk dure) mall, waar we overigens niets gekocht hebben, om de dag af te sluiten met mijn allereerste rugbywedstrijd: The Bulls (Pretoria) vs The Stormers (Kaapstad). Ons gejuich voor de Bulls heeft ze helaas niet geholpen de wedstrijd te winnen, maar leuk was het wel, ondanks dat de regels me nog steeds een raadsel zijn!

De zondag zijn we naar Soweto geweest, wat staat voor South Western Township. We hadden een fietstour van 2 uur geboekt, dit zijn er uiteindelijk 5 geworden! Het was totaal niet wat ik me ervan had voorgesteld. Er stonden vooral huisjes in plaats van golfplaten krotten en de mensen waren echt heel vriendelijk tegen ons! Nu hebben we maar een heel klein deel van Soweto gezien, dus die golfplaten krotten staan er zeker. We hebben ons laten vertellen dat daar vooral buitenlanders in wonen, mensen afkomstig van bijvoorbeeld Namibië of Botswana, en dat deze mensen voor een groot deel van de criminaliteit zorgen. 's Avonds moet je daar als blanke vooral wegblijven, maar overdag is de sfeer er heel gemoedelijk! We hebben zelfs nog gedanst met Zulu mensen!

Gisteren zijn we naar het Lion Park geweest, een beetje vergelijkbaar met de Beekse Bergen, maar dan met vooral leeuwen. Ze liepen echt heel dichtbij, net naast de auto. Tijdens het voeren werden ze wat agressief naar elkaar en kwam er zelfs een tegen ons auto aan, gelukkig alleen met zijn staart! We hebben ook een giraffe gevoerd en welpjes geaaid van 3-6 maanden oud, en een cheetah!

Vandaag zijn we naar Hartebeespoort geweest, waar we met een kabelbaan naar boven zijn gegaan en we een prachtig uitzicht te zien kregen! Baie lekker! (Dit zeggen ze hier de hele tijd, en de enige twee woorden Afrikaans die ik volgens de professor in het ziekenhuis moest leren)

Eenmaal beneden zijn we over een dam gereden naar Cameleon Village, een grote markt met allemaal souvenirs, en een hoop mensen die je aanspreken en je van alles willen aansmeren! Nadat we ze flink gesponsord hebben, zijn we weer richting Pretoria gereden, en is het weekend alweer bijna voorbij! Maar we hebben twee hartstikke leuke weekenden achter de rug!

Baie danki dat jullie allemaal de tijd nemen om mijn verhalen te lezen, en tot mijn volgende reisverslag!!

Liefs, Ilse

1. Hilde:
    22 februari 2015
    Ha Ilse, leuk om weer wat van je te horen, mooie foto's. we zijn hier allemaal Afrikaanse woorden aan het opzoeken en moeten er allemaal hard om lachen. Erg grappig Yvette zocht bv op stokkie lekker is lolllie, we liggen helemaal in een deuk.
    Amber broekie is een string.....haha hou het Meijels in ere anders verstaan we je niet meer als je thuis komt. X Fam Puts
  2. Wilma:
    22 februari 2015
    Ilse, wat geweldig allemaal. Dat neemt niemand je weer af.
    Ik wil ook een baby giraffe aaien.
    Geniet ervan en nog heel veel leuke avontuurtjes meemaken.
    Wilma
  3. Mia Hurkmans:
    23 februari 2015
    Hallo Ilse wat leuk om weer wat van je te horen,en vooral dat je het zo leuk vind.
    geniet nog maar lekker van.
    groetjes Jan en Mia
  4. Jo Bots:
    23 februari 2015
    Hoi Ilse , wat jij daar allemaal zie whaw wat leuk het lijkt bijna vakantie . Nog veel leuke en mooie ervaringen en ik kijk uit naar je volgende bericht .
    Liefs xxx Jo
  5. Sophie:
    23 februari 2015
    Hee Ilse! Gaaf om te horen allemaal! :) Haha wel even anders dan Nederland zo'n buitenlands ziekenhuis he? Ik kijk ook nog altijd mijn ogen uit hier ;)
    xx Sophie
  6. Maria:
    24 februari 2015
    Ha ilse,
    Leuk om je ervaringen te lezen kei gaaf en mooie fotoos! geniet der nog van.
    Groetjes Maria en de rest.
  7. Inge:
    28 februari 2015
    Hey Ilse, leuk om je verhalen op je blog te lezen. Gelukkig ook genoeg tijd voor ontspanning. Daar was je wel aan toe. Ik heb bij koen ook al veel mooie foto's gezien. Geniet van je laatste maand daar.