Het aftellen is dan toch echt begonnen

24 maart 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo julle!

Dit gaat alweer mijn laatste berichtje worden vanuit Zuid Afrika! Na twee iets drukkere weken dan voorheen, zit het er bijna op. Over een week vliegen we alweer terug naar Nederland. Het aftellen is dus toch echt begonnen!

De afgelopen twee weken hebben we nog volop genoten van onze vrije dagen! Vorig weekend zijn we naar Drakensbergen geweest, een gebied met, je raadt het al, heel veel bergen. De weg ernaartoe was al prachtig! Wat een uitzicht al tijdens het auto rijden! Allereerst zijn we twee nachten in Champagne Valley geweest. Op donderdagmiddag, meteen nadat we aangekomen waren, zijn we opnieuw een canopytour gaan doen, net zoals de week ervoor. Deze was echter veeel mooier, leuker, spannender, sneller en had langere ziplines! Echt een top begin van het weekend dus!

De dag erna zijn we gaan hiken. Dit is wandelen, maar dan op een iets moeilijker pad dan een weg in Nederland. We hebben deze ochtend in totaal 4 uur gehiked, en hebben de Champagne Castle gezien. Ook hier hadden we weer prachtige uitzichten, en hebben we een hoop mooie foto's kunnen maken!! Na deze hike hadden we wel wat lekkers en even pauze verdiend, en 's middags zijn we nog een hike gaan doen. Deze was iets minder spectaculair, maar wel verschrikkelijk steil, maar we hadden een doel: Cleo's pools. Deze pools hebben we alleen nooit bereikt. Onderweg kwamen we namelijk een groep hele grote baboons (bavianen) tegen waar we langs moesten!! We waren meteen hartstikke bang en zijn na even aarzelen dan ook snel weer (bijna rennend) omgedraaid. Een eindje verderop wilden we even bijkomen en wat water drinken, maar toen we omkeken liep er een meter of 15 van ons af nog een hele grote baboon op de oprit van een huis, die begon te brullen. Nog nooit zijn we zo bang geweest, en we maakten dan ook dat we wegkwamen!! Wat een avontuur!

De volgende dag zijn we naar het Amphi Theatre gegaan, een ander gebied, waar we een (veel te) lange hike hebben gedaan van 6,5 uur! Het was prachtig, en zijn ook de welbekende touwladder omhoog geklommen. De terugweg was erg zwaar, en we waren dan ook blij dat we bij ons huisje kwamen, met uitzicht op het daadwerkelijke amphi theatre. Prachtig! Al met al een zwaar, maar zeker geslaagd weekend!

Afgelopen weekend was ons laatste weekend in Pretoria. Zaterdag zijn we naar Ukutula geweest, een opvangcentrum voor geredde leeuwen. Hier begonnen we met een wandeling met 4 leeuwen, die op ongeveer een halve meter van ons af liepen! In het begin was dit wel eng, maar het was vooral erg gaaf! Daarna konden we op de foto met de Devils, de puberende leeuwen, maar erg duivels waren ze gelukkig niet! Na een korte break konden we vervolgens knuffelen met kleine leeuwtjes en tijgertjes! Fantastisch! Het waren net kleine hondjes, en heel donzig en schattig!

In de middag zijn we naar een Elephant Sanctuary geweest, waar we een olifant mochten aanraken, hem mochten voeren en hand-in-slurf lopen, allemaal erg leuk! Ik heb zowaar een kusje van de olifant gekregen, waarbij m'n halve gezicht vacuüm werd getrokken in zijn slurf. Een hilarisch gezicht! Als kers op de taart hadden we ook nog een ritje op de rug van de olifant gekocht! Dit was een heel aparte ervaring, maar ook dit was erg leuk! Op een handdoekje op de rug van een olifant, samen met de verzorger van de olifant. Opnieuw een super dag dus!!

Vandaag heb ik mijn laatste dag in het ziekenhuis gehad. Morgenvroeg vertrekken we al heel vroeg naar Kaapstad, dus mijn avonturen in het ziekenhuis van de afgelopen twee weken houden jullie tegoed! In het kort heb ik mijn eerste reanimatie moeten uitvoeren, helaas niet succesvol. Ook ben ik naar een ander ziekenhuis geweest, dat iets meer derde-wereld is dan het ziekenhuis waar ik de rest van de weken ben geweest.

Ik ga nog een kleine week genieten in Kaapstad, en dan zit mijn avontuur er alweer op. En een avontuur was het tot nu toe!!

Baie dankie vir die lees van al my stories! Ek sien julle gou weer tuis!!

Baai baai!

Liefs, Ilse

1. Jo Bots:
    24 maart 2015
    Hey Ilse , wat een super ervaringen toch allemaal, geniet nog van de dagen die je nog hebt en ik zie je gauw weer .Heel veel groetjes Jo xxx
  2. Sophie:
    24 maart 2015
    Waaa dat lijkt me ook maar eng die apen!! Gelukkig heb je het overleefd en een stel hele leuke dagen gehad!! Goeie reis!
  3. Hilde:
    24 maart 2015
    wat vliegt de tijd...fijn dat je nog hebt kunnen genieten daar en zoveel hebt gezien. Ben heel benieuwd naar de foto's kunnen we ook nog even meegenieten. veel plezier nog de laatste week, goeie reis terug en tot volgende week, x Hilde
  4. Anke:
    Hee Ilse ,
    Wat kan jij een mooi verhaal schrijven zeg
    Ik krijg er steeds meer zin in om dit avontuur ook eens te mogen beleven. Wie weet!!
    Geniet nog van Kaapstad
    Groetjes Anke
  5. Nori:
    Dag Ils,

Leuk al die ervaringen, ik wil er me een voorstelling van maken maar dat kun je pas als je er geweest ben denk ik.
    Heb wel in me zelf moeten lachen om die olifant, nog nooit zoveel mooie dieren gezien, we wachten op de foto's.
    De laatste week is aan gebroken, maak er nog een fijne week van!!. En die leuke tijd met zoveel ervaringen pakken ze niet meer af. Veel grtjes van Frans & Nori.
  6. Mia Hurkmans:
    25 maart 2015
    Ilse wat super zeg al die dingen die je daar meemaakt ,geniet nog maar lekker van je laatste dagen in het mooie Afrika.
    En een hele goede reis terug naar Nederland over een week.
    Groetjes Jan en Mia
  7. Maria:
    27 maart 2015
    Ilse wat een avontuur!! geniet nog effe en alvast een hele goede terug reis gewenst.
    Groetjes Henk,Maria Kelly en Linsey.